Min första utställning i Magasinet påsken 2010. 

Biafra

” Svältens förnedring "

Biafra 08
file1771
Biafra 07
Biafra 03
Biafra 19
Biafra 04
Biafra 06
Biafra 15
file1595
file1818
file1748
Biafra  (30)
file1756
file1616
file1810
Biafra 02-Redigera
file1750
file1769
file1655
Biafra 01
27_29A
file1816
file1630
Biafra 05
file1755
Biafra 09
file1598
Biafra 17
Biafra 13
Biafra 12
file1762
file1820
Biafra 16

Kenya.

 "Den fåfänga Massajen eller ett massajbröllop”.

file1692
file1694
CRW_5812-2-Redigera
file1696
file1701
file1689
file1697
file1703
file1704
CRW_7100
CRW_7125
CRW_7131
CRW_7236 B
Kenya 1 (15)-2-Redigera
file1712
CRW_7619C
file1716
CRW_7651
CRW_7701
Kenya 1 (18)-2-Redigera
Kenya 1 (17)-2
Kenya 1 (6)-2-Redigera
Kenya 1 (8)-2-Redigera
Kenya 1 (20)-2-Redigera
Kenya 1 (11)-2-Redigera
Kenya 1 (19)-2-Redigera
Kenya 1 (10)-2-Redigera

                                                                   Citat, utställningskatalogen.

"Det har alltid legat ett magiskt skimmer över min morbror Håkan. När jag var liten så bodde han långt borta i Malung och jag träffade honom och mina kusiner några enstaka gånger per år. Jag hade flera morbröder och farbröder, men ingen som Håkan, med det bullrande skrattet och de sorgsna ögonen. Jag visste alltid att Håkan var fotograf. Han var en fotograf, men utan kamera. "                   ”Han dokumenterade inte en katastrof, han porträtterade den.”


”Det som förenar de två bildserierna i utställningen är dels Håkans intresse för individen men också hans skarpa blick som skalar bort allt onödigt i kompositionen till dess bara det väsentliga finns kvar.”


”Jag tänker att det finns en balans i livet. Om man placerar Håkans skratt på ena sidan vågen och Biafra-bilderna på den andra, finner vi nog Håkan där i mitten, balanserande som alla vi andra men med större bördor och större ljus än för de flesta av oss. Glappet mellan då och nu är det väsentliga. Det är i det glappet jag läser av ett livsöde. Inte Afrikas utan Håkans.”

Astrids Sylwan, Stockholm 2010-03- 10